ساناز سعیدی در گفتگو با تسنیم: نقشهایی را میپذیرم که مرا به چالش بکشد/تلویزیون به خلاقیت و انرژی جوانانه نیاز دارد
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۰۵۷۴۲۸
طرفدار نقشهایی هستم که سیر تکاملی را طی میکنند و اصطلاحاً مرا به چالش میکشند؛ مخاطبین هم این نقشها را دوست دارند ولی سریالها برایشان دلچسبی قبل را ندارد، باید در این راستا بکوشند . ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۹ فرهنگی تلویزیون ، سینما و تئاتر نظرات
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، 29 سال بیشتر ندارد و در رشته مهندسی معماری فارغالتحصیل شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
* شما سال گذشته هم با سریال "نفس" میهمان خانوادههای ایرانی در ماه مبارک رمضان بودید. آن سریال هم از حیث سیاسی، اجتماعی و حتی جذابیت تصویری دنبال میکردند؛ بعد از موفقیت در به تصویر کشیدن کاراکتر ناهید، با صدیقه دوباره برگشتید. "بچه مهندس" را چگونه ارزیابی میکنید؟
ساناز سعیدی: خدا را شاکرم که نفس مخاطب خودش را داشت و مردم این سریال را خیلی دوست داشتند. به طوریکه بسیاری از مردم در کوی و برزن به من میگویند که منتظر ادامه سریال "نفس" هستند. برای من این اتفاق بزرگ و مبارکی است و خیلی جای شکر دارد. وقتی فیلمنامه "بچه مهندس" را به من پیشنهاد کردند بدیع و خاص بودن این سناریو برایم جالب توجه بود و نقشی که در این سریال تجربه کردم پنجره جذاب و چالشبرانگیزی از بازیگری را به رویم باز کرد که میتواند به ارتقاء کارنامه کاری یک بازیگر کمک کند. بسیار خرسندم که دو کار جدی من با دو سال متوالی ماه مبارک رمضان که حقیقتاً بهترین کنداکتور تلویزیون به شمار میرود، تقارن پیدا کرد. اثر برای مخاطب ساخته میشود، مخاطب ما هم مردم هستند و قطعاً این مردم به ما و هنر بازیگریمان، معنا میبخشند. ما نیاز داریم مردم ما را ببینند و از بازخوردهایشان انرژی بگیریم. سریال "بچه مهندس" در فازهای دوم و سوم ادامه پیدا میکند؛ تا اینجا بازخوردهای مردم خوب بوده است، امیدوارم که در ادامه هم بتواند نظر مردم را جلب کند.
*به نظرشما نقش "صدیقه" خوب از آب درآمده و میتواند این نقش و سریال بچه مهندس مخاطب را درگیر کند؟ فیلمنامه چه جذابیتهایی برایتان داشت؟ آیا این نقش حس کنکاش و چالش در نقش آفرینی را در شما به منصه ظهور می رساند که در جایی عنوان کردید که دغدغه شماست؟
به نظرمن باید اجازه بدهیم پخش سریال تمام شود و نظر مخاطب را بدانیم. چون واقعاً تصمیم با مخاطب است و او نمره لازم به کار فیلمساز و بازیگر را میدهد. من به عنوان یک بازیگر از تمام آموختهها، داشتهها و تجربههایم استفاده کردم و از هیچگونه سعی و تلاشی هم دریغ نکردم. با تمام وجود خودم را در اختیار فضای فیلمنامه قرار دادم و سعی کردم با کمکهای کارگردان و جمعی عوامل فیلم به بهترین نحو، نقش را ارائه بدهم. تا جایی که من یادم هست در تاریخ سریالسازی به موضوع پرورشگاه خیلی کم پرداخته شده و برای یک بازیگری همچون من که همواره به دنبال نقشهای متفاوت و چالشبرانگیز هستم برایم جالب بود که این فضا را تجربه کنم. از طرفی هم عاشق بچهها هستم؛ اعتقاد من این است که آنها آیندهسازان و سرمایههای اصلی این مرز و بوم هستند. حالا ارتباط با این قشر کودک که سایه پدر و مادر بر روی سرشان نبوده و بچههای پرورشگاهی هستند، خودش به خودی خود بازیگر را به چالش میکشد.
* به عنوان یک بازیگر، وضعیت سریالهای این روزهای تلویزیون را چطور میبینید؟ چرا که بسیاری اعتقاد دارند که نوع سوژهها و موضوعات عمدتاً تکراری هستند؛ دلیل این رکود چیست؟
بله. خب تا حدودی وجود دارد. امیدوارم که بهتر بشود. شایسته است در کنار تجربههای پیشکسوتان عزیزمان از انرژی و خلاقیت نیروی جوان هم استفاده شود که ان شاالله فضای بهتری ایجاد شود و اتفاقات تازهتری برای تلویزیون ما بیفتد.
* معمولاً سرکارخانم سعیدی نقش ها را چگونه میپذیرند؛ آیا برای شخصیتهایی که میپذیرید مصداق بیرونی دارید که از آن الگوبرداری کنید؟
در همین چند سال فعالیت و پیشنهادهایی که به من شده، همواره سعی کردهام که نقش، به سلیقه، حس و فضای عاطفیام نزدیک باشد. تفاوت، درگیری و به چالشکشیدن هم کلید واژههای دیگری است که به واسطه آن نقش مرا ترغیب میکند. طرفدار نقشهایی هستم که یک سیر تکاملی را طی میکنند؛ نقشی که اصطلاحاً فراز و فرود داشته باشد. معمولا در مورد نقش تحقیق میکنم تا آن نقش را بتوانم خوب ایفا کنم. حالا اگر نقش در یک برهه تاریخی خاصی باشد که من یا نبودم یا خیلی کم سن و سال بودم راجع به آن مطالعه و یا از خاطرههای اطرافیانم استفاده میکنم. البته بخش اعظمی از اطلاعات را هم خود فیلمنامه در اختیار بازیگر قرار میدهد.
* شما فکر می کنید رسانه ملی با چه رویکردی در عرصه سریالسازی پیش برود که مخاطب را درگیر خودش کند؟
نمیدانم واقعاً شاید یک مقداری بایستی به فیلنامهنویسان سخت بگیرند که قصههای جدیدتر و خوش رنگ و لعابتری نوشته شود. از طرفی، یک مقداری هم از خطوط قرمز کم کنند. به اعتقاد من لازم است نظرات پیشکسوتان به خوبی بازگو شود اما از خلاقیت و انرژی نیروی جوان نباید غافل شویم؛ چراکه مطمئن باشید این دو در کنار هم فضای تازه و مطلوبی را برای دنیای تصویر خصوصاً تلویزیون خلق میکنند.
* به نظرتان "بچه مهندس" میتواند در فازهای بعدی مخاطب را درگیر سریال کند که حتی وقفه میان دو فاز اختلالی در این جذب مخاطب ایجاد نکند؟
خدا را شکر تا اینجا که بازخوردها بد نبوده و انشاالله در فازهای بعدی هم ببینیم که مخاطب را جذب میکند.
* این کنکاشی که شما روی نقش هایتان دارید چطور باعث می شود نقشی را تکرار نکنید و متفاوت جلوه میدهد؟
من خیلی خوشحالم که این برداشت را از بازی من داشتید. اتفاق جالبی در مسیر کاری من بوده، دو نقشی که من بازی کردم در دو فضای متفاوت پرداخت شده است. من همه تلاشم را انجام دادم که به بهترین نحو ایفای نقش کنم و این دو در نظر مخاطب، متفاوت از آب درآید. در مورد هر دو نقش تحقیقات تئوری و عملی داشتم. چراکه دو نقش با دو خواستگاه اجتماعی مختلفی بود. و فقط خدا را شکر میکنم این برداشت از بازی من شده است.
* چقدر معمولاً در هنگام نقش آفرینی و ایجاد نقش پشنهاد دیالوگ و نقش میآفرینی می دهید یا تابع کارگردان هستید؛ چراکه استنباط می شود شما بازیگر مولف باشید؟
من ابتدای راه هستم و در حال آزمون و خطا هستم. این روزها از هر فرصتی استفاده میکنم برای تجربه کردن و آموختن و خدا را شاکرم در "بچه مهندس" با کارگردان بسیار روشنفکری کار میکنم. ایشان پیشنهادهای بنده را با ذهن باز پذیرفتند. چرا که ایشان هم اعتقاد دارند که هنر ما هنر جمعی است. این کار بدون همکاری و مشارکت تمام عوامل امکانپذیر نخواهد بود و جمعاً به یک نقطه نظراتی رسیدیم و کار را پیش بردیم. من همه اینها را نتیجه زحمات یک تیم میدانم.
*به خاطر معصومیت چهره و مسائل دیگر نقش مثبت را انتخاب میکنید و یا دنبال نقش منفی نیستید؟
چون در ابتدای کار بازیگری هستم، معمولا از نقشهایی استقبال میکنم مرا به چالش بکشد و چیزی به من اضافه کند. نقش باید باعث بشود بیشتر یاد بگیرم و خودم را بیشتر و بهتر بشناسم. معمولاً نقشهایی که مسیر رشد را طی میکنند برای من خیلی جذاب هستند. من دوست دارم نقش خیلی سخت باشد و من را درگیر خودش کند. راستش را بخواهید به نقش منفی و مثبت خیلی اعتقاد ندارم چون روی زمین هستیم و بر روی زمین هیچ آدمی مطلق مثبت و منفی نیست. به نظرم این دو را نمیتوان از هم جدا کرد. صرف نظر از این من برایم مهم است که نقش باید ظرفیت یادگیری و افزایش تجربه را به بازیگر، داشته باشد.
* سکانس خاصی در کار خودتان بود که چالش به حساب بیاید؟
بله. یک سکانسی بود که خبر شهادت شوهرم را آوردند آن سکانس حسی بود و خیلی چالش برانگیز بود. البته یک جایی با پسرم آقا جواد هم یک شرایط حسی و عاطفی ایجاد میشود که هنوز این سکانس پخش نشده و آن هم موقعیتی بود که خیلی مرا درگیر خودش کرد.
انتهای پیام/
R1515/P1439/S4,34/CT2 واژه های کاربردی مرتبط شبکه دو رسانه ملی تلویزیونمنبع: تسنیم
کلیدواژه: شبکه دو رسانه ملی تلویزیون شبکه دو رسانه ملی تلویزیون
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۵۷۴۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حواشی جدید و پرحاشیه سریال پایتخت
دو خبر بار دیگر «پایتخت» را به صدرِ اخبار آورد. ابتدا خبری بود که مثلِ همیشه از درونِ گمانهزنیها بیرون آمد؛ «پایتخت۷» وارد مرحله پیشتولید شده و بازیگران از مردادماه مقابل دوربین خواهند رفت. اول آنکه سارا و نیکا به عنوان دختران نقی معمولی در این سریال حضور نخواهند داشت و ثانیاً سریال برای نوروز ۱۴۰۴ آماده خواهد شد. این نکات هم در رایزنیهای رسانهای آمده است.
به گزارش تسنیم، اگرچه پیشتر گروه عوامل پایتخت برای پیدا کردن دو دختر دوقلو برای بازی در این سریال، فراخوان اعلام کرده بودند. شاید گمانه حضور نداشتن دختران نقی معمولی (سارا و نیکا) با این فراخوان جدّیتر شده باشد. البته خبر شروعِ پیشتولید سریال و تولید در مردادماه را نه مدیران تلویزیون و نه عوامل «پایتخت» تأیید نکردهاند. اما در عین حال پیگیری، مذاکره و رسیدن به یک طرح و فیلمنامه درست نکتهای بوده که مدیران سیما و سیمافیلم به آن اشاره داشتهاند.
خبر دیگری که برای «پایتخت» در شبکههای اجتماعی، حواشیای ایجاد کرد؛ حذف این سریال از کنداکتور شبکه آیفیلم است. خبری مبنی بر شروع پخش «پژمان» رسانهای شد که بعد از «پایتخت۵» این سریال روی آنتن خواهد رفت. پیگیریها نشان میدهد تلویزیون به دنبال پخش فصل ششم «پایتخت» نیست؛ همان فصلی که آغازِ حواشیِ گروه پایتخت با تلویزیون بود و چند قسمت پایانی هم به سختی و با پیگیریهای مداوم ساخته و روی آنتن رفت. اما به هر ترتیب تلویزیون تصمیمی برای پخش این فصل ندارد و بعد از پایان فصل پنجم، سریال «پژمان» را از شبکه آیفیلم پخش خواهد کرد.
فصل ششم سریال پایتخت به جز پخش اولیه خود در نوروز ۱۳۹۹ هیچگاه به شکل کامل بازپخش نداشت و تنها تکرار آن همان خلاصه شش قسمتی بود که شبکه یک در شب نوروز سال ۱۴۰۰ روانه آنتن کرد. باید دید سرانجام ساخت فصل جدید «پایتخت» به دور از این گمانهزنیهای گهگاه به کجا خواهد رسید؟ آیا بنابر پیگیریهای متعدد اهالی رسانه و پاسخ همیشگی مدیران تلویزیون به پیگیری برای ساخت سریال در ۱۴۰۳، این سریال امسال به تولید خواهد رسید؟ به نوروز ۱۴۰۴ میرسد و یا در زمانی دیگر تولید و پخش خواهد شد؟